MENÜ
  • Filmkritika: Stefan Zweig: Búcsú Európától

    Távol Európától.

    Stefan Zweig (Josef Hader) 1936-ban kényszerült migrációba. Utolsó éveit New Yorkban, majd Dél-Amerikában töltötte második feleségével, Lottéval (Aenne Schwarz). Hiába fogadták őt rajongva Amerikában, az elismert osztrák író nem találta a helyét szülőhazáján kívül.

    Ausztria idei Oscar-nevezettjében a leginkább színésznőként ismert Maria Schrader az egyik leghíresebb német anyanyelvű szerző életébe nyújt bepillantást. Pontosabban annak csak egy részére koncentrál, és csupán a migráció éveinek néhány pillanatát idézi fel. Schrader kiváló érzékkel tette emlékezetessé a keretes szerkezettel a művét: a nyitó és a záró jelenetben is egy helyben áll a kamera. A nyitányban egy lenyűgözően megterített asztalt készítenek elő, majd a pincérek is elfoglalják a helyüket a falak mentén, kinyílnak az ajtók, és beözönlenek a vendégek. A legnagyobb figyelmet közülük Zweig kapja, rajongás, tisztelet és megbecsülés veszi őt körbe. Az utolsó jelenetben ismét statikus a kamera, és egy tükör segítségével egy rendkívül érdekes beállításban megdöbbentő erejű képet tár elénk Schrader , ahol ugyanúgy sürögnek-forognak az emberek, de merőben más oka van ennek a mozgalmasságnak.

    A zárás különösen erős és váratlan lehet azoknak, akik nem ismerik Zweig életét, hiszen az odáig vezető út nem feltétlen indokolná az adott végkifejletet. Az írót mindenütt tárt karokkal fogadják, fogadásokat adnak a tiszteletére, ő mégsem tud felhőtlenül boldog lenni. A sajtó és a közvélemény azt várja el tőle, hogy szólaljon fel a hazája ellen, miközben otthonról folyamatosan érkeznek a címére a segítségkérő levelek. Talán az egyik legerősebb jelenete a filmnek New Yorkban játszódik, ahol Zweig újra találkozik az első feleségével, aki mezítláb szökött át a Pireneusokon. Friderike arra kéri volt férjét, hogy igenis vállalja a kockázatos kezességet mindenkiért, még akkor is, ha korábban nem volt felhőtlen a viszonyuk, mert ezzel életeket ment. Ebben a jelenetben látszódik leginkább, hogy Hader és a két Mrs. Zweiget megformáló Aenne Schwarz és Barbara Sukowa milyen erős alakítást nyújtanak. A legtalálóbb pillanat pedig az, ahogyan Brazíliában egy szedett-vetett rezesbanda eljátssza Zweigék tiszteletére a Kék Duna keringőt: ugyanolyan idegennek tűnik ez a szerzemény az esőerdő közepén, mint amennyire oda nem illőnek érzi magát az író Európán kívül.

    Maria Schrader filmje lassan halad előre, de egy pillanatra sem engedi, hogy a nézők figyelme elkalandozzon. Tökéletesen ragadja meg Zweig hontalanságának érzését, majd kreatívan és rendkívül hatásosan mutatja be az író sorsának végkifejletét.

    Horoszkóp

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Visszalépett A Dal 2018 egyik zenekara

    Bulvár
    dec. 9., szombat

    Ők nyerték a Comet 2017 üstököseit

    Bulvár
    dec. 9., szombat

    Ők A Dal 2018 jelöltjei

    Bulvár
    dec. 6., szerda

    Televízió

    A Lost sztárja a Walking Dead spin-offban

    Televízió
    dec. 3., vasárnap

    Elhunyt a Trónok harca színésze

    Televízió
    okt. 16., hétfő

    Ilyen lesz Andy Warhol bőrében Evan Peters

    Televízió
    okt. 6., péntek

    Ajánló

    Ricco&Claudia így dolgozták fel a Faktort

    Vecsei H. Miklós a missziójáról mesélt

    Heti Horoszkóp – December 11-17.