MENÜ
  • Filmkritika: Rozsda és csont

    Marion Cottilrad amputált lábú delfinidomárja a világ egyik legkeményebb szerelmes filmjében.

    Ali (Matthias Schoenaerts) a nővéréhez költözik kisfiával. Kidobóként kezd el dolgozni egy szórakozóhelyen, ahol az egyik este megütnek egy lányt, Stephanie-t (Marion Cotillard). Ali hazaviszi a lányt, és meghagyja neki a számát, hátha valamikor szükség lenne rá. Erre hamarosan sor is kerül, mivel a delfinidomárként dolgozó Stephanie-t munka közben baleset éri, aminek következtében le kell vágni mindkét lábát. Stephanie-nak végül Ali segítsége kell, hogy újra élni akarjon, és hogy újra igazi nőnek érezze magát.

    Jacques Audiard a Halálos szívdobbanás és A próféta után ezúttal is egy kemény, naturalista, és brutálisan őszinte filmmel állt elő Cannes-ban. Filmjének szereplői hiába jönnek össze, és követi a romantikus drámák sablonjainak pontjait, mégis végig egyedi tud maradni, és meg sem közelíti a giccsességet, vagy a sziruposságot. A főszereplőit kezdetben egymástól függetlenül mutatja, akiket véletlenül sodor össze a sors, és néha akár úgy is elhaladnak egymás mellett, hogy nem is tudnak róla. A lábaknak végig fontos szerepe van a filmben, ami azzal, hogy előre beharangozták, hogy a főhős elveszíti majd őket, még nagyobb hatással van ránk. A nyitójelenetben Ali fiának lábfejét látjuk, ahogyan sétál, illetve Ali és Stephanie első találkozásakor is megmutatja a kamera a kocsiban Stephanie hosszú lábait, amit Ali végigmér a szemével.

    Később sem fordul el a kamera szemérmesen, és bátran mutatja végig a film folyamán többször is Stephanie megcsonkított végtagjait, még olyan tabunak számító szituációkban is, mint szeretkezés közben. Mégsem válik soha hatásvadásszá, ahogy a baleset képei is finomak, és visszafogottak. A hangokat szinte ki is zárja a rendező, az orvosok küzdelmét sem látjuk, csak Ali zenelejátszójából hallunk zenét, miközben őt látjuk kocogni, amikor elhúz mellette két mentőautó. Ilyen egy tökéletesen megkomponált jelenet. A beállítások sokszor szándékosan hibásak, és a kamera és a szereplő közé egy-egy belógó dolgot helyez a rendező. Ezek közül a legszebb, amikor Ali a tengerparton ébredezik, és Stephanie melleinek látványa fogadja, amelyek elmosódva a kamera képén is látszódnak az előtérben.

    Matthias Schoenaerts egyszer már elvarázsolt a Bikanyak állatias főszereplőjeként, és ezúttal is egy ösztönlényt jelenít meg, aki örömét leli a durva utcai harcokban, aki keményen dugja meg a nőket, és aki próbál jó apa lenni, de nem mindig sikerül neki. Nem érdekli igazán az sem, hogy Stephanie-nak hiányoznak a lábai, ő így is képes szeretkezni vele. Ismét lenyűgöző az alakítása, és ezúttal is meg tudja mutatni az izomkolosszusban rejlő érzelmes férfit, aki küzdelem közben a műlábakon járó Stephanie-t látva merít erőt. Aki kétségbeesetten üti a jégtáblát, ami alá elmerült a fia, azzal sem törődve, hogy ezzel tönkreteszi az öklét, amivel a pénzét keresi. Aki hosszú idő után először beszél a lánnyal telefonon, és az őt ért trauma hatására előbukik végre belőle sírás közben egy szerelmi vallomás is. És ez sokkal őszintébb, mint bármelyik hollywoodi film nagy szerelmi vallomása.

    Marrion Cotillard Golden Globe-ra jelölt alakítása egészen a csontig hatol, hihetetlenül bátor, őszinte, és természetes. Számos jelenete fog beleégni a memóriánkba, például ahogy a műtét után először úszik a tengerben, amikor az erkélyén ismét a parancsjeleket gyakorolja, amikor a discóban sóvárogva nézi a lányok lábait, vagy amikor a csonkított lábára tetoválást varrat. De leginkább az, amikor felébred a műtét után, és meglátja, hogy mi történt vele. A karaktere aztán Alinak köszönhetően hosszas fejlődésen megy keresztül. Végre talál egy férfit, aki továbbra is nőként tekint rá, és nem érdekli őt a testi fogyatéka, sőt, még talán le is nyűgözi őt a nő akaratereje. De Stephanie is csodál valamit Aliban, ez pedig az ereje, ösztönössége, állatiassága. Így miután már a delfinekkel nem foglalkozhat többet, akkor talál valaki mást, akit megszelídíthet, betörhet magának.

    A Rozsda és csont egy tökéletes szerelmes film, amely kerül minden sallangot és durván, naturalisztikusan mutatja be két ember egymásra találását. A filmet itthon a Francia Filmnapokon játszották, aki akkor lemaradt volna róla, az már beszerezheti DVD-n. Megéri.

    Ajánló

    Ők az MTV EMA magyar és nemzetközi jelöltjei!

    Nemzetközi díjat kapott a Balaton Sound

    Vajna Timi húga lesz a Tv2 új sztárja