MENÜ
  • Filmkritika: Kötéltánc

    A férfi, aki nem ismeri veszély fogalmát.

    Philippe Petit (Joseph Gordon-Levitt) egy párizsi fogorvosi rendelőben megpillant egy cikket egy újság hasábján az épülő World Trade Centerről. Elhatározza, hogy mire elkészülnek a tornyok, egy kifeszített kötélen végigsétál közöttük 417 méter magasan, biztosítókötelek nélkül. Gyakorolni kezd, bemutat egy gerilla performanszt a Notre Dame fölött, majd New Yorkba utazik, ahol cinkostársakat keres a mutatványhoz.

    kötéltánc1

    Robert Zemeckis nevéhez a ’80-as ’90-es évek számos kultikus filmje fűződik, a 21. században viszont még nem igazán tudott letenni semmi jelentőset az asztalra. Petit hihetetlen és őrült története ehhez kiváló alapanyag lehetett volna, ha nem kerekítenek a kötéltánc elé egy bárgyú és bosszantó felvezetést. Végig kell ugyanis néznünk, hogy Petit hogyan indult el a kötéltáncos pályán, de a viccesnek szánt elbeszélésmód és a kis anekdoták egyáltalán nem működnek. Ehhez ráadásul egy teljesen felesleges narrációt is kapunk. Ami a Forrest Gumpban olyan jól működött a padon ülő Tom Hanksszel, az itt hatalmas baklövés a Szabadság-szobor tetejéről mesélő főhőssel.

    kötéltánc2

    Gordon-Levitt remek színész, de Petit karakterével ő sem tud mit kezdeni. A kötéltáncos egy arrogáns, idegesítő nyikhaj. Lehet, hogy a valóságban is ilyen, de akkor meg nem kellene az ő szemszögéből bemutatni az egészet. Elmesélhette volna a történetét a tériszonnyal küzdő Jeff (César Domboy), aki félelme ellenére is végig segít Petit-nek. Legalább úgy izgulunk érte, amikor a nyitott liftakna felett egy gerendán ülve kuporog órákon keresztül, mint amikor Petit sétál 417 méter magasan, pedig az ő karakteréről alig tudunk valamit. Ő a film egyetlen olyan szereplője, akivel azonosulni lehet, hiába van itt Ben Kingsley, vagy a Tajtékos napokban és az Yves Saint Laurent-ban is izgalmas alakítást nyújtó Charlotte Le Bon. A füvezős cinkostárs pedig már tényleg kiveri a biztosítékot.

    kötéltánc3

    Az első másfél óra végigszenvedése után végre megkezdődik az, amiért a nézők beültek a moziba, és beindul a film, amikor Petit és Jeff felérnek a legfelső emeletre. A látvány lenyűgöző (a felbukkanó galambot leszámítva), a magasság szédítő, Gordon-Levitt pedig nemcsak a kötélen, hanem a nézők idegein is táncol, ahogy fel-alá járkál a két torony között, meghajol, letérdel és le is fekszik. Ez a körülbelül harminc perc jól működik, leszámítva a komikusan komolytalan rendőröket.

    A Kötéltánc nem lesz olyan tényező az Oscaron, mint a Petit mutatványát dokumentumfilmes formában feldolgozó Ember a magasban. Kár érte, egy teljesen más koncepcióban, vagy az utolsó félóra rövidfilmként nagyon jól működhetett volna.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon