MENÜ
  • Filmkritika: Hét nővér

    Mi történt Karen Settmannel?

    A nem túl távoli jövőben a túlnépesedett Földön genetikailag módosított élelmiszerekkel próbálják felszámolni az éhezést, aminek mellékhatásaként egyre gyakoribbak az ikerterhességek. A kormányok kénytelenek bevezetni egy egygyermekes rendszert: ha egy családba egynél több gyerek születik, akkor a többi testvért hibernálják, amíg nem sikerül megoldást találni a lakosság számának problémájára. Terrence (Willem Dafoe) lánya belehal az illegálisan levezetett szülésbe, de ennek köszönhetően a férfi hazaviheti mind a hét unokáját a kormány tudta nélkül. Az állandó ellenőrzések miatt a férfi szigorú szabályt állít fel: a hét napjairól elnevezett ikrek közül mindig csak az mehet ki az utcára, akinek a neve megegyezik az épp a soron következő nappal. A lányok harminc éven keresztül sikeresen osztoznak a bankban dolgozó Karen Settman személyiségén, egészen addig, amíg egyik este Hétfő váratlanul nem tér haza.

    A Netflix által felkarolt Hét nővér egy rendkívül érdekes és reális jövőképet tár fel előttünk: mihez fogunk kezdeni, ha már túl sokan élünk a bolygónkon? Hogyan lehet szabályozni a népességet, és vajon a hosszú távon működő, de kegyetlen megoldási alternatíva egyértelműen rossz? Mi lesz annak a következménye, ha eltörlik ezeket a szabályokat? A rendszerrel éveken keresztül titokban dacolnak a Settman nővérek. Mindannyian különböznek egymástól, de a hét egy napján ugyanazt a személyazonosságot kell felvenniük, és a túlélés érdekében mindent meg kell osztaniuk esténként a testvéreikkel, ami aznap történt velük, hogy utána hat napon keresztül ki se mozdulhassanak a lakásból. Nem egyszerű élet, főleg ha belegondolunk abba, hogy a be- és összezártságon kívül körülbelül egy embernek járó fejadagon (egy patkány vacsorára) osztoznak heten. A szisztéma mégis működik egészen egy bizonyos hétfőig.

    A lányokhoz hasonlóan egészen pontosan mi sem tudjuk, hogy mi történt Hétfővel, a néző számára is csak úgy derül fény egyre több részletre, hogy a lányok apránként rájönnek ezekre, és ettől végig izgalmas tud maradni a film. A történet fordulatos és kiszámíthatatlan: engem már a plakáttal is sikerült megtéveszteni, mert arra számítottam, hogy a hét testvér együttes erővel rohan majd ki az utcára és száll szembe az elnyomó rendszerrel. Ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna, és a bátorságért egyértelműen jár a pacsi a készítőknek. A film nagy része kiválóan működik: magába szippantanak a nyomozás részletei, miközben kendőzetlen brutalitással bemutatott, tökéletesen megkoreografált akciójelenetekkel bilincselnek le bennünket (elég csak két lakáson belüli rajtütést felhozni példaként), és Noomi Rapace is kiváló karaktereket teremt. Ezeknek köszönhetően simán szemet tudunk hunyni a logikai bukfencek felett (például egy cseppet sem helytálló az az érvelés, ami miatt a nővérek a lebukásuk után is otthon maradnak). A film vége felé közeledve azonban már kettővel többet csavarnak a kelleténél a történeten, aminek következtében a zárókép ugyan érdekes kérdéseket vet fel, de az egyik nővér motivációját így sem tudjuk megérteni.

    A kelleténél több fordulat mégsem billenti a mérleg nyelvét negatív irányba: a kiváló és elgondolkodtató alapötlet, a kiszámíthatatlanság, valamint a brutális és precíz kivitelezés így is egy élvezetes és izgalmas sci-fit biztosít.

    Horoszkóp

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Visszalépett A Dal 2018 egyik zenekara

    Bulvár
    dec. 9., szombat

    Ők nyerték a Comet 2017 üstököseit

    Bulvár
    dec. 9., szombat

    Ők A Dal 2018 jelöltjei

    Bulvár
    dec. 6., szerda

    Televízió

    A Lost sztárja a Walking Dead spin-offban

    Televízió
    dec. 3., vasárnap

    Elhunyt a Trónok harca színésze

    Televízió
    okt. 16., hétfő

    Ilyen lesz Andy Warhol bőrében Evan Peters

    Televízió
    okt. 6., péntek

    Ajánló

    Vecsei H. Miklós a missziójáról mesélt

    Heti Horoszkóp – December 11-17.

    Gorbunov Dmitrij hatalmas bundában érkezett a Cometre