MENÜ
  • Filmkritika: Három tánc

    Három fiatal balett-táncos mindennapjai a lemondott Billy Elliot előadások országában.

    A tízéves Ulrich Marcell a sikeres felvételit követően első évét kezdi meg a Magyar Táncművészeti Egyetem klasszikus balett szakán. Osztálytársaival együtt még csak most ismerkedik az alaplépésekkel, miközben szembesül azzal a szigorral és az elhivatottság iránti rendkívül magas elvárással, amit a tanáraik megkövetelnek, hogy később sikeres táncosokká válhassanak. Mezei Ábel ötödik évfolyamosként már feláldozta a gyerekkorát, és a családjától távol keményen küzd az erőnléti edzéseken és a táncórákon. Kóbor Döme végzős hallgató, aki külföldi meghallgatásokra jár, és osztálytársaihoz hasonlóan azért izgul, hogy sikerül-e elhelyezkednie annál a társulatnál, ahova igazán szeretne bekerülni.

    Halász Glória egy egészen lebilincselő dokumentumfilmet rendezett, amiben betekintést nyújt a balett-táncosok képzésének verejtékkel, könnyekkel és mosollyal teli világába, a kulisszák mögé, amik rejtve maradnak a nézők elől egy-egy előadást nézve. Glória három fiatal fiút követ a kamerájával, és képes arra a bravúrra, hogy annak ellenére, hogy még húsz perc sem jut egy-egy szereplőre, tökéletesen lehet azonosulni a főhősökkel, drukkolunk nekik, és átérezzük az esetleges kudarcaikat. Mi is majdnem elsírjuk magunkat Marcival együtt, amikor közlik vele, hogy csak 4-est kapott az év végi vizsgájára, együtt fújtatunk Ábellel, amikor nem úgy sikerül a vizsgája, ahogy azt szeretné, és örömmel sóhajtunk fel, amikor Döme széles mosollyal sétál végig álmai színházának a folyosóján.

    A Whiplash-hez hasonlóan itt is egy olyan világba csöppenünk, ami könyörtelennek tűnhet egy külső szemlélő számára, de talán szükségszerű ez a szigor és őszinteség ahhoz, hogy azok a gyerekek, akiknél a képzés során kiderül, hogy nincs meg bennük a kellő elhivatottság és tehetség, ne pazaroljanak el kilenc évet az életükből, hogy az iskolából kikerülve szembesüljenek azzal, hogy nem tartják őket elég jónak. Már az alkalmassági vizsgán is gépiesen és érzelemmentesen közlik a jelentkezőkkel, ha nem jutottak tovább az első körön. A végzős hallgatóknál így is elég megdöbbentő azt hallani, hogy hány színház válaszra sem méltatta a jelentkezésüket, és jó látni a megkönnyebbülést, amikor végre állásajánlatot kapnak. Persze van olyan tanár is, aki egy teljesen más oldalát is megmutatja, ha nincsenek körülötte a tanítványai, és elsírja magát a vizsgabizottság előtt, mert tisztában van azzal, hogy néhány tanítványa nem volt képes megmutatni azt, amit valójában tud.

    Glóriának ebben a kemény világban azonban sikerül elkapnia pár megmosolyogtató pillanatot is. A színfalak mögött többek között olyan bölcsességeket írtak fel egymásnak krétával a diákok, mint hogy „Ne Tinderezz próba közben!”, a Diótörő előadás előtt pedig az egyik táncos megszólal, hogy nem akar pánikot kelteni, de nincs meg a kucsmája, majd a kamera ráközelít a hirtelen ledermedő és rosszalló arckifejezést vágó jelmezesre. Ezek a az elcsípett jelenetek egy kis melegséget adnak Pataki Ádám és Podányi Dániel gyönyörű, többnyire kékes-zöldes képeinek, akik a fiúk záró monológjai során a fényekkel játszva egészen varázslatosan örökítik meg a kilépő táncukat.

    Halász Glória rendezésében egy gyönyörűen fényképezett, rendkívül érdekes dokumentumfilm keretei között bontakozik ki három fiatal, ambiciózus táncos sorsa, akik kilencévnyi kemény küzdelem után is bizonytalanul tekintenek a jövő felé.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Ők az MTV EMA nyertesei

    Bulvár
    nov. 6., kedd

    Televízió

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    A Lost sztárja a Walking Dead spin-offban

    Televízió
    dec. 3., vasárnap

    Elhunyt a Trónok harca színésze

    Televízió
    okt. 16., hétfő

    Ajánló

    Íme a VOLT aftermovie

    Ők az MTV EMA nyertesei

    Íme a Való Világ 9. Villája