MENÜ
  • Filmkritika: Happy End

    Egy rém diszfunkcionális család.

    Anne (Isabelle Huppert) édesapjától, Georges-tól (Jean-Louis Trintignant) vette át a családi vállalkozást, amit fiára, Pierre-re (Franz Rogowski) szeretne hagyni. Az impozáns Laurent-kúriába beköltözik Anne testvérének, Thomasnak (Mathieu Kassovitz) az első házasságából született lánya, Eve (Fantine Harduin), és lassan minden a feje tetejére áll. Anne egy munkahelyi baleset kapcsán próbál peren kívül megegyezni, Georges öngyilkos szeretne lenni, Pierre alkoholproblémával küzd, Thomasnál továbbra sem működik a monogámia, és Eve sem olyan ártatlan, mint amilyennek a rokonai gondolják.

    Michael Haneke két Arany Pálma-díjas film után tért vissza, és furcsa módon talán sosem készített még annyira vidám filmet, mint most. Persze ez relatív, és senki se számítson egy térdcsapkodós vígjátékra az egyik legkegyetlenebb rendezőtől. Furcsa kettőség jellemzi a filmet: hiába lengi körbe a halál a jómódú villát, és hiába küzd minden lakója valamilyen problémával, mi nézők mégis remekül szórakozunk ezen. Erre a legjobb példa talán az a jelenet, ahol Eve-re ráparancsol az apja, hogy beszéljen a nagypapájával. Georges-nak fel kellene vidítania a kislányt, lelket öntenie belé, de ő azt meséli el neki, hogy hogyan fojtotta meg egy párnával a hosszú ideje betegséggel küzdő feleségét. Torokszorító a téma, amit azonban egy olyan groteszk szituációba helyeznek, és annyira kiváló Jean-Louis Trintinant alakítása, hogy nem lehet kibírni nevetés nélkül. Haneke sokszor nem is törődik olyan hangsúlyos eseményekkel, mint Anne eljegyzése, vagy Eve édesanyjának halála: ezekre hihetetlenül elegánsan, csak egy-egy elejtett mondatból derül fény egy olyan jelenetben, ahol valami egészen más áll a középpontban.

    Haneke több filmjét is megidézi, például a Rejtélyt a biztonsági kamerák felvételeivel, vagy a Szerelem zárását a nagypapa vallomásával. A rendező eljátszadozik a modern kor vívmányaival, chatüzenetek pörögnek a vásznon, a nyitásban és a zárásban pedig mobiltelefonnal rögzített képeket mutat. Már a felütés is rendkívül erős, amikor Eve a telefonja kamerájával dokumentálja azt, hogy mi lesz az eredménye annak, ha az édesanyja gyógyszereit a kisállata ételébe csempészi. A zárásban egy még morbidabb jelenetet kezd el felvenni a kislány, amivel Isabelle Huppert egyik legzseniálisabb pillantását kapja el. A szereplőgárda egészen fantasztikus. Jean-Louis Trintignant állandóan megmosolyogtat, Isabelle Huppert szokás szerint uralja a vásznat, Fantine Harduin ígéretes tehetség, Franz Rogowski pedig még több jelenetet is megérdemelt volna (ahogyan egy Sia szám előadása közben kihasználja a rendelkezésére álló teret, az mesteri).

    A Happy Endben hiába jelenik meg folyamatosan a halál és az öngyilkossági kísérletek, ilyen vidáman és pozitívan még egy Haneke film végén sem álltam fel a székből, ami azt mutatja, hogy a rendezőlegenda még mindig képes meglepetésekre.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Szabó Győző a bárányra gyúr

    Bulvár
    dec. 7., péntek

    Ők A Dal 2019 indulói

    Bulvár
    dec. 4., kedd

    Ők az MTV EMA nyertesei

    Bulvár
    nov. 6., kedd

    Televízió

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    A Lost sztárja a Walking Dead spin-offban

    Televízió
    dec. 3., vasárnap

    Elhunyt a Trónok harca színésze

    Televízió
    okt. 16., hétfő

    Ajánló

    Ők A Dal 2019 indulói

    Világsztár dömpinggel kezd a STRAND Fesztivál!

    Elkészült a Balaton Sound aftermovie-ja