MENÜ
  • Filmkritika: Fantomszál

    Úgy szeretlek, majd megmérgezlek.

    Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) az ’50-es évek londoni divatvilágának meghatározó tervezője. Aktuális múzsáját egy vidéki pincérnőben, Almában (Vicky Krieps) leli meg, aki azonban komoly kihívásokkal szembesül, mivel a Woodcock rezidencián eddig csak egyetlen nő maradhatott hosszabb távon: Reynolds nővére, Cyril (Lesley Manville).

    Paul Thomas Anderson a rendkívül erős The Masterhez hasonlóan ismét arról forgatott, hogy milyen hatással van egymásra két ember, akiket egymás mellé sodort az élet, azzal a különbséggel, hogy ezúttal a különös viszony mögött gyengébb érzelmek is húzódnak. Az elismert rendező ráadásul a Vérző olajat követően újra Daniel Day-Lewisszal dolgozott együtt, és azután, hogy Day-Lewis bejelentette, hogy visszavonul a színészettől, a Fantomszál még inkább a figyelem középpontjába került. A történet komótosan halad előre, és közben azt hihetjük, hogy egy átlagos szerelmi story pereg le szép lassan előttünk, ahol a kezdeti felhőtlen időszak után eltávolodik egymástól a férfi és a nő. Reynolds eleve egy rigolyás zseni, akinek már azzal el tudják rontani a napját, ha túl hangosan reggeliznek mellette.

    Rögtön a nyitányban megbizonyosodhatunk arról, hogy könnyen rá tud unni a gyönyörű barátnőire, és kegyetlen ridegséggel képes kiadni az útjukat ezt követően. Almának így folyamatosan meg kell küzdenie azért, hogy fenn tudja tartani a tervező érdeklődését. A megoldást egy egészen váratlan és bizarr fordulat hozza, ami jelentősen átvariálja a Reynolds és Alma között fennálló alá- és fölérendeltségi viszonyt. Ahhoz viszont, hogy a film végre meghökkentsen minket, túl sokáig kell várni, és addig könnyen elunhatja magát a néző. Ettől két dolog tart vissza minket többé-kevésbé. Az egyik a Radiohead gitárosának, Jonny Greenwoodnak a zenéje. A film 130 percéből 90-ben szólnak az ő gyönyörű és nyughatatlan dallamai, ami egészen elképesztő munkát igényelhetett, és teljesen jogos érte az Oscar-jelölés.

    A másik Day-Lewis és Manville játéka. Day-Lewis megkérdőjelezhetetlen színészóriás, a method acting egyik jeles képviselője, így valószínűleg senki sem fog meglepődni azon, hogy a szerep kedvéért megtanult varrni. Ezúttal is teljesen beleélte magát a karakterbe és eggyé vált a szerepével. Aki azonban még nála is lenyűgözőbb alakítást nyújt, az a meglepetésnek számító, de megérdemelt Oscar-jelölést begyűjtő Lesley Manville, aki rezzenéstelen arccal hozza a professzionista vénkisasszonyt, aki mindent megtesz azért, hogy a testvére számára megfelelő körülmények legyenek adottak a munkához. Hozzá képest Vicky Krieps egy szürke kisegér, akinél Reynolds előző barátnője is sokkal több izgalmat tartogat abban a néhány percben, ami megadatott neki. Egy erősebb kisugárzással bíró színésznővel valószínűleg az egész film érdekesebbé, dinamikusabbá válhatott volna.

    A Fantomszál Daniel Day-Lewis méltó hattyúdala Lesley Manville kiemelkedő asszisztálásával és Jonny Greenwood fantasztikus filmzenéjével, de sajnos így is elmarad Paul Thomas Anderson legjobb munkáitól.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Justin Bieber megnősült?

    Bulvár
    Sze. 14., péntek

    Szabó Győző rendezőként debütált

    Bulvár
    Sze. 10., hétfő

    Televízió

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    A Lost sztárja a Walking Dead spin-offban

    Televízió
    dec. 3., vasárnap

    Elhunyt a Trónok harca színésze

    Televízió
    okt. 16., hétfő

    Ajánló

    Bréking: Ed Sheeran jön a Szigetre!

    Jess Glynne felfedte magánéletét – Interjú

    Megvannak az American Music Awards idei jelöltjei