MENÜ
  • Filmkritika: Dupla szerető

    François Ozon már megint nem fogta vissza magát.

    Chloé (Marine Vacth) hasfájásra panaszkodik, de semmilyen testi okot nem találnak erre az orvosok, így pszichológushoz kezd járni. A terápia sikeresnek bizonyul, és nemcsak Chloé fájdalmai szűnnek meg, de egymásba is szeretnek a pszichológusával, Paullal (Jérémie Renier). A pár összeköltözik, Chloé azonban úgy érzi, hogy Paul eltitkolja előle a múltját. Egy napon a nő megpillant egy férfit az utcán, aki ugyanúgy néz ki, mint Paul. Louis Paul ikertestvére, és szintén pszichológusként praktizál. Chloé bejelentkezik hozzá kezelésre, és viszonyt kezd az erőszakos férfivel.

    François Ozon legutóbbi filmje, a Frantz éppen szokatlan visszafogottsága miatt volt évek óta a francia kultrendező egyik legjobb munkája. A Dupla szeretőben azonban már a kezdő képsorokkal leszögezi, hogy ezúttal ne várjunk tőle semmilyen szemérmességet. Cannes attól volt hangos, hogy a film egy vagina belsejéből indul, onnan zoomol ki a kamera egy orvosi vizsgálat során, miközben egy gyönyörű montázsnak köszönhetően a szeméremajkak Chloé szemgolyójának közeli képévé „válnak”. Hatásos, figyelemfelkeltő és ötletes kezdés, kár, hogy a folytatás már nem ilyen. A rejtélyesség ezúttal sem marad el, ám Ozon túlbonyolítja a szálakat. A valóság és lázálom keverékéből ugyan sikerül még kievickélnie, a zavaros részletek értelmet nyernek, és nagyjából egy szép egésszé állnak össze, amihez teljesen felesleges volt hozzátenni egy újabb furcsa jelenetet a végére.

    Miközben a történet rendkívül fordulatos próbál lenni, Ozon polgárpukkasztó képsorokkal akarja sokkolni a nézőket. Hiába hatol be Chloé egy felcsatolható műpénisszel Paulba, az egész jelenet súlytalan marad, holott annyi mindent ki lehetett volna hozni abból, hogy Paul mit érzett ezzel kapcsolatban az aktus előtt és után, és miért mondott igent arra, hogy megvalósítsa Chloé ötletét. Ez pedig jól jellemzi az egész filmet: Ozon le akarja hengerelni a közönséget, de a fordulatok és a szexjelenetek tengerében megfeledkezik Chloén kívül szinte az összes karakter érzéseiről. Vacth nem is igazán bírja el ezt a terhet, és hiába kap sokkal nagyobb teret, mégis szinte elszürkül a kettős szerepben remeklő Jérémie Renier mellett, de még a film végén megjelenő Jacqueline Bisset is könnyedén uralja mellette a vásznat.

    Ozon ezúttal átesett a ló túloldalára, és a kevesebb jóval több lett volna. Túl csavaros és sokkoló próbált lenni, miközben nem vette észre, hogy hány érdekesebbnél érdekesebb lehetőséget szalaszt el.

    Ajánló

    Szavazz Te is az Akváriumra!

    Heti Horoszkóp – Január 15-21.

    Íme a BRIT Awards idei jelöltjei