MENÜ
  • Filmkritika: Ave, Cézár!

    A Coen-fivérek az ’50-es évek Hollywoodján viccelődnek.

    Eddie Mannix (Josh Brolin) a Capitol Pictures problémamegoldója, akinek minél hamarabb vissza kell szereznie az elrabolt filmsztárt, Baird Whitlockot (George Clooney). Persze nem ez az egyetlen megoldandó ügye: a stúdió egyik egyedülálló színésznője, DeeAnna (Scarlett Johansson) éppen babát vár, bár az apa kilétében nem teljesen biztos; a westernsztár Hobie Doyle (Alden Ehrenreich) élete első komolyabb drámai szerepében a rendező (Ralph Fiennes) idegeire megy; ráadásul még a sajtó képviselői (Tilda Swinton) is folyamatosan a nyakára járnak botrányos cikkekkel fenyegetőzve.

    2457_TP_00011R

    A Coen-fivérek ismét könnyedebb vizekre eveztek, és ezúttal egy vígjátékkal rukkoltak elő. Az Ave, Cézár! Hollywood aranykorának végnapjait jeleníti meg, amikor még a tejhatalmú stúdiók randevúkat szerveztek és látszatházasságokat rendeztek el a szerződtetett színészeiknek a sajtó kedvéért, és olyan nagyszabású produkciókat forgattak a hidegháború és a televízió térnyerésének árnyékában, mint a Ben Hur, vagy jelen esetben az Ave, Cézár!. Ennek a korszaknak a figuráin nevethetünk egy laza szerkezetű történeten keresztül: a központi szál, a nyomozás szinte teljesen súlytalanná válik, ahogy a többi szereplő egy-egy aprócska jelenete megelevenedik a vásznon.

    ave2

    Amellett, hogy Coenék viccet csinálnak Hollywoodból, ódát is zengnek hozzá azzal, ahogy megidézik ezt a korszakot. Az Ave, Cézár! nem attól lesz jó, mert lerágjuk a körmünket azon, hogy vajon sikerül-e Whitlock nyomára bukkanni, hanem attól, ahogyan ezt a letűnt kort elénk varázsolja. Elbűvölőek azok a jelenetek, ahol Johansson feleleveníti Esther Williams vízi revüit, amikor Channing Tatum dalolva beveti a géppuska lábait, ahogyan Frances McDormand a vágószobában dolgozik, vagy épp Veronica Osorio Carmen Mirandát megidéző mozdulatai. Ezeket a részeket viszont nem biztos, hogy mindenki tudja értékelni, de az igazi filmfanatikusok számára ínyenc csemegeként szolgálnak.

    ave

    A szereposztás parádés: mintha csak egy Wes Anderson filmet látnánk, a sztárok egymásnak adják a kilincset. McDormandnak és Jonah Hillnek például csak egy-egy jelenet jut, ám azok annál emlékezetesebbek. Scarlett Johansson remekel, és Tilda Swinton is szokás szerint sziporkázik. Channing Tatum a lenyűgöző táncbetét mellett kap még egy abszurd kilépőt is, és minkét feladatot élvezettel és kellő iróniával oldja meg. A film nagy felfedezettjévé Alden Ehrenreich válik, aki szemtelenül jóképű és egyszerű karaktere ellenére is rendkívül szerethető. A kiváló és karakteres mellékszereplők mellett azonban épp Brolin az, aki elszürkül, és Clooney is csak szimplán egy kedvesen bárgyú figurát hoz.

    Coenék Clooney nagymonológjával jól érzékeltetik a film hatását: a mozi rajongóit ámulatba ejti és lenyűgözi, majd egy grimasszal emlékeztetetnek minket arra, hogy azért nem kell ezt az egészet annyira komolyan venni.

    Nyereményjáték

    Televízió

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    A Lost sztárja a Walking Dead spin-offban

    Televízió
    dec. 3., vasárnap

    Elhunyt a Trónok harca színésze

    Televízió
    okt. 16., hétfő

    Ajánló

    Ők az MTV EMA magyar és nemzetközi jelöltjei!

    Nemzetközi díjat kapott a Balaton Sound

    Vajna Timi húga lesz a Tv2 új sztárja