MENÜ
  • Filmkritika: Aurora Borealis – Északi fény

    „A háborúnak sosincs vége.”

    Olga (Tóth Ildikó) édesanyja, Mária (Törőcsik Mari) egy Oroszországból kapott levél hatására kómába esik, így a Bécsben élő lánya hazasiet hozzá a kórházba. Mária a csodával határos módon felébred a kómából, de öntudatlan pillanataiban olyan dolgokat mond, amik nyomozásra késztetik Olgát, aminek következtében évtizedes családi tiktok látnak napvilágot.

    Mészáros Márta két kedvenc témáját, az ’50-es évek Magyarországát és a női sorsokat ötvözte legújabb filmjében. Ezúttal arra hívja fel a rendezőnő a figyelmet, hogy hány gyerek születhetett Kelet-Európában a II. világháború után az erőszakoskodó szovjet katonáktól, akik közül valószínűleg sokan a mai napig nem tudják az igazságot a származásukkal kapcsolatban. A film egyik legfontosabb mondata az, amit a fiatal Mária mormol el magában Bécsben, miszerint a háborúnak sosincs vége. És tény, hogy évekkel, sőt, még bő fél évszázaddal később is hatással van főhőseink életére a világháború. Olga fia például már a harmadik generáció tagja, akinek a családjáról alkotott képét gyökeresen átformálja egy háború utáni esemény.

    A történet két szálon fut párhuzamosan: az egyik a jelenben, a másik Mária visszaemlékezései során az ’50-es években. A film első fele messze nem tökéletes: a párbeszédek suták, a színészi alakítások halványak (leszámítva Bereczki Zoltánét), és nem igazán értjük, hogy hova is fognak kifutni a rejtélyes szálak. Aztán a film a fordulópontjához ér annál a résznél, amikor Mária megpróbál átszökni a határon. A karakter innentől kezdve igazi súlyt kap, és a fiatal Máriát alakító Törőcsik Franciska brillírozni kezd a szerepében. Tóth Ildikó is egyre jobbá válik, ahogy a ránehezedik Olgára a múltbeli titok, és a történet is itt kezd igazán érdekes és izgalmas lenni.

    Olyannyira, hogy amikor már tényleg azt gondolnánk, hogy mindent sikerült előre kikövetkeztetnünk, akkor Mészáros Márta még egy újabb, teljesen váratlan fordulattal lep meg bennünket. A befejezésben nem mindenhol sikerül ugyan eltalálni az arányokat (az északi fény ábrázolása például a szovjet katona tolmácsolásában egy bécsi lakásban sokkal ötletesebb a film egy korábbi pontján), de kétségkívül felemelő a lezárás, amiben egy ponton Törőcsik Mari arcvonásaiban mintha még a Körhinta egyik ikonikus képkockája is felidéződne egy pillanatra.

    Az Aurora Borealis – Északi fény ugyan nem az elejétől fogva tökéletes alkotás, de valahol félúton rendkívül izgalmassá válik. Azt pedig nem lehet tőle elvitatni, hogy egy nagyon fontos témát dolgoz fel benne a magyar film két ikonikus női alakja.

    Ajánló

    Heti Horoszkóp – November 20–26.

    ByeAlex ezért zokogott az X-Faktorban

    Íme Tóth Bettina kiesésének oka