MENÜ
  • Filmkritika: Adéle élete 1-2. fejezet

    Az idei cannes-i filmfesztivál az Adéle életétől volt hangos a mindent megmutató, hosszú, leszbikus szexjelenetek miatt. Ez a film azonban sokkal több egy leszbikus szoftpornónál: ez az egyik legszebb, legőszintébb film, amit a szerelemről valaha is készítettek.

    Adéle (Adele Exarchopoulos) egy francia gimnáziumba jár. Imád olvasni, és szereti az angolt. A suliban felfigyel rá egy srác, és barátnői unszolására randizni kezd vele. Hiába kedveli meg a fiút, mégis ürességet érez magában a kapcsolatuk alatt. Az egyik nap megpillant egy kék hajú lányt az utcán. Később újra összefut Emmával (Léa Seydoux) egy leszbikus bárban, és innentől kezdve találkozgatni kezdenek. Több éven keresztül követjük nyomon Adéle életét, melynek meghatározó figurájává Emma válik.

    20131011_Adele_elete_1_2_fejezet_30

    Abdellatif Kechiche legújabb filmje méltán nyerte el idén az Arany Pálmát, de kár lenne, ha az emberek csak az explicit szexjelenetei miatt beszélnének róla. A queer film kategóriájába sem kell feltétlenül beskatulyázni, mert nem foglalkozik túl sokat azzal, hogy Adéle és a környezete hogyan fogadja el, hogy egy lányba szeret bele, ez a történet szinte egy az egyben megtörténhetne egy férfi és egy nő között is. Egy iszonyú hiteles, realista film a szerelemről, amely három órán keresztül végig érdekes tud maradni. A nyitójelenetben irodalomórán arról a szituációról beszélget a tanár a diákokkal, hogy mit éreznének, ha valaki szembejönne velük az utcán, akibe első pillantásra beleszeretnének, de elszalasztják az alkalmat, hogy megszólítsák. Mindannyian kerültünk már talán hasonló helyzetbe, és amikor Adéle életében bekövetkezik ez a szituáció, az majdnem olyan hatásos jelenet, mint Az egy egyedül álló férfiban Colin Firth és Jon Kortajarena találkozása. Sokaknak lehet ismerős az az érzés, amikor többet gondolnak egy csók mögé, mint amit valójában jelent. Ez a bizonyos csók viszont Adéle életében a felszabadulást, saját vágyainak megtalálását és elfogadását hozza el, így csak még nagyobbat üt, amikor kiderül, hogy ez a másik félnek nem jelentett semmit sem.

    20131011_Adele_elete_1_2_fejezet_26

    Kechice nem foglalkozik igazán azzal, hogy pontosítsa, hogy hol is járunk az időben. Több évet ölel fel a történet, de sokszor csak percekkel később esik le, hogy itt talán már több idő telt el néhány hétnél, vagy egy egész nyári szünetnél. Ezekre csak elejtett mondatokból, frizuraváltásokból, környezetváltozásokból jöhetünk rá, de pontosan sosem tudjuk megállapítani, hogy mennyit is ugrottunk az időben. Izgalmas, ahogy a kék szín rendre felbukkan a képen, és ez a motívum végigkíséri a filmet. Kechice leginkább az arcokra kíváncsi, kézi kamerájával rendszeresen közeliben mutatja színésznőit. Nem szépít, mindent megmutat, így közelről láthatjuk a síró Adéle folyó orrát, vagy ahogy beszélgetés közben tömik a szájukba és rágják meg a gyrost. És akkor sem fordul el szemérmesen, amikor a hálószobában járunk. Igen, az első szeretkezést körülbelül tíz perc hosszúságban követhetjük az előjátéktól kezdve, a puncinyaláson át az ollózásig mindennel együtt. És ez nem művészi, nem pornográf, pusztán hiteles, mert ilyen a való életben is a szex. Kechice pedig mindvégig a hitelességre törekszik, ami csupán egyetlen egyszer nem sikerül neki: a meleg bárokban szinte minden szórakozó meleg folyamatosan csókolózik a partnerével. Aki volt már meleg szórakozóhelyen az tudja, hogy ahogyan a hetero discókban sem, úgy a meleg helyeken sem egyfolytában lóg mindenki a másik száján.

    20131011_Adele_elete_1_2_fejezet_15

    Az érzelmeknek azonban rendkívül széles skáláját mutatja be hátborzongatóan hitelesen: szerelem, felszabadultság, féltékenység, orgazmus, fájdalom, boldogság. Ehhez szüksége volt két remek színésznőre. Adele Exarchopoulos arcának jól állnak a közeli felvételek, hiszen minden egyes gondolata, érzése kiül az arcára. Végig a lehető legtermészetesebben játszik, legyen szó arról, amikor először megpillantja Emmát, amikor az iskolaudvaron az egyik lány támadni kezdi, amikor a szülei arról faggatják Emmát, hogy ugye van egy barátja, aki anyagilag biztos hátteret nyújt neki, vagy a buliban, ahol rajta kívül mindenki ismer mindenkit, és a sok művész és bölcsész között rendkívül tudatlannak érzi magát. Hiába Léa Seydoux a nagyobb sztár, Adele mögött ő csak kevesebb lehetőséget kap a kibontakozásra. Nem véletlen azonban, hogy Cannes történetében először az Arany Pálmán a színésznők is osztoztak a rendezővel. Az egyik legelementárisabb jelenet Adéle és Emma találkozása a kávéházban. Ebben ott bujkál, és egy rövid időre felszínre is tör minden egyes érzés, ami a két lányban rejtőzik. Ezt pedig egy tökéletes lezárással sikerült a végén megkoronázni.

    Az Adéle élete 1-2. fejezet az egyik legszívbemarkolóbb, legőszintébb film, amit valaha is arról készítettek, hogy milyen érzés szerelembe esni, szerelmesnek lenni, és feldolgozni az elválást. Ennek a filmnek mind a 179 perce egy csoda…

    Ajánló

    Ők az MTV EMA magyar és nemzetközi jelöltjei!

    Nemzetközi díjat kapott a Balaton Sound

    Vajna Timi húga lesz a Tv2 új sztárja