MENÜ
  • Filmkritika: A cukrász

    Szeretőd feleségét…

    Oren (Roy Miller) gyakran jár Berlinben üzleti úton, ahol a Kredenz cukrászda törzsvendégévé válik. Nemcsak az ínycsiklandozó édességek, de azok készítője, Tomas (Tim Kalkhof) is leveszi őt a lábáról. A két férfi között viszony alakul ki, de Oren mindig hazatér Jeruzsálembe a családjához. Egy napon azonban Oren nem reagál többé Tomas hívásaira, és a cukrász kideríti, hogy szerelme egy autóbalesetben életét vesztette. Tomas Izraelbe utazik, ahol betér Oren özvegyének, Anatnak (Sarah Adler) a kávézójába. Állást vállal a helyen, és süteményeivel hamarosan felvirágoztatja a mit sem sejtő Anat vállalkozását.

    A Cirko-Gejzír A remény receptje után egy újabb keserédes gasztrofilmet mutatott be a mozikban. A közös sütés öröme, és az ízletes sütemények itt a gyász időszakát enyhítik két ember számára, akik egy izgalmas utat járnak be a találkozásukat követően. Anatnak Tomas hatalmas segítséget jelent: bármikor rábízhatja a kávézót, ha a fiáért kell mennie, a férfi süteményei beindítják az üzletet, és a hallgatag cukrász egyre jobban belopja magát a szívébe. Vannak, akik mégsem nézik jó szemmel Tomas felbukkanását, ráadásul így a hely kóser igazolása is veszélybe kerül. Tomas keveset beszél, de a szerénysége és a munkája iránti alázata rendkívül tiszteletre méltó. Hátrahagyja a saját vállalkozását, hogy Jeruzsálemben személyesen is megtapasztalja Oren kettős életének a másik oldalát. A férfihez kapcsolódó dolgokat szinte ereklyeként kezeli: nála marad Oren kulcscsomója, amin rajta van a kulcs Oren uszodai öltözőszekrényéhez. Tomas ellátogat az uszodába, és Oren úszónadrágját nemcsak ott, hanem később a lakásában is viseli. Miután Anat kiselejtezi Oren személyes tárgyait, egy doboznyi ruhával állít be Tomashoz, melyeket aztán a férfi rendszeresen fel is vesz, hogy közelebb érezze magát Orenhez.

    Anat élete Tomasnak köszönhetően kezd visszaállni a rendes kerékvágásba, míg Tomas Oren családja közelében talán még egy kicsit élőnek érezheti szerelmét. Egyrészt egészen megdöbbentő, másrészt teljesen érthető az a jelenet, ahol a két szeretetre vágyó ember váratlanul szeretkezni kezd a konyhában. Tomas nem fedi fel a titkát, így folyamatosan azon izgulhatunk, hogy mi lesz, ha Anat rájön arra, hogy valójában ki is ő. Oren imádnivaló édesanyja az egyetlen, aki a kezdetektől fogva érzi azt, hogy Tomas ismerhette a fiát, és hogy mennyire fontos is lehetett számára. Már az első találkozásuk is szívmelengető, ahogyan az a gesztus is, hogy a nő ételt küld Tomasnak szombaton, mert sábátkor nem jó egyedül lenni. A legszebb jelenet viszont az, amikor a házában vendégül látja a férfit, és elmondja, hogy melyik volt Oren szobája, amit nyugodtan megnézhet.

    Természetesen Anat és Tomas kapcsolata fordulóponthoz ér, amikor a nő megbizonyosodik arról, hogy Tomas a férje szeretője volt. Az első nagyjátékfilmjével jelentkező Ofir Raul Graizer kevés tapasztalata ellenére olyan finoman és szívbemarkolóan ábrázolja ennek a következményeit is , mint az addig vezető utat, és egy okos nyitott befejezéssel engedi el a kezünket.

    A Cukrász A remény receptjéhez hasonlóan megmutatja, hogy micsoda ereje is van a gasztronómiának: ha a sütemények nem is jelentenek minden problémánkra megoldást, egy kis boldogságot azért csempésznek az életünkbe, és A cukrász hősei is ajándékként tekinthetnek a konyhában közösen eltöltött időre.

    Ajánló

    Újabb szupersztárokat jelentett be a Sziget!

    Heti Horoszkóp – Február 19-25.

    Michelisz Norbert az apaságról mesélt