MENÜ
  • Filmkritika: A bűnös

    Megválthatod a bűnödet, ha megmented egy ember életét?

    A rendőr Asger (Jakob Cedergren) felfüggesztését tölti a 112 diszpécsereként. Ez a tárgyalását megelőző utolsó műszakja, ahol kábítószer hatása alatt állók, és bicikliről leesett segélykérők mellett befut egy hívás egy Iben nevű nőtől is, akit elrabolt a férje. Asger mindent megtesz, hogy minél több információt tudjon meg a nőtől, mielőtt a férje gyanút fogna. Többször is átlépi a hatáskörét, és a munkaideje lejárta után is bent marad az irodában, hogy megmentse Ibent.

    Gustav Möller egy rendkívül erős bemutatkozó játékfilmmel nyerte el a miskolci CineFest fődíját. A film kiindulópontja nem formabontó, hasonló szituációra épült A hívás Halle Berry-vel, Möller azonban nem egy hollywoodi akciófilmet hozott ki az alapanyagból, hanem egy Locke – Nincs visszaút-hoz hasonló, feszült hangulatú kamaradrámát, amiben szinte végig egyetlen arcra és a vonal túlsó végén levő hangokra és zörejekre kell koncentrálnunk. Ez több szempontból is okos döntésnek bizonyult, hiszen egyrészt költséghatékony, másrészt a dánok hagyományosan sokkal erősebbek rejtélyes thrillerekben, mint akciófilmekben. Ráadásul Möller teljes mértékben a nézőkre bízza azt, hogy a képzeletükben rekonstruálják az emberrablás mozzanatait. A kamera egy pillanatra sem hagyja el az irodát, és szinte végig Jakob Cedergrenre tapad, aki simán oldja meg ezt a hatalmas feladatot karizmatikus kisugárzásával és erős alakításával.

    A forgatókönyv rejtélyes és számos fordulatot tartogat. Már Iben hívása is furcsán indul, mivel eleinte úgy tesz, mintha nem is a 112-t hívta volna. Néhány percig azt hisszük, hogy valószínűleg ő is kábítószer, vagy alkohol hatása alatt áll, Asger azonban rutinosan rájön arra, hogy Iben igazából csak nem tehet úgy az adott szituációban, mintha segítséget próbálna kérni. Így már az is egészen lebilincselő, hogy hogy sikerül Asgernek a nyomra vezetéshez hasznos információkat megtudnia Ibentől úgy, hogy a nő csak igennel és nemmel válaszolhat. Lassacskán egyre több részlet derül ki arról, hogy Asger miért is ül egy irodában, ahelyett, hogy a terepen szolgálna, és miért vár rá egy tárgyalás másnap. Asger számára egyfajta megváltást hozna, ha sikerülne megmentenie Ibent, de az emberrablás hátterében is áll egy sokkoló csavar. Asger lelkiismeretének ráadásul azzal is el kell tudnia számolni később, hogy a hatáskörén túllépve felhívja Iben kislányát, akinek tudtán kívül egy olyan utasítást ad, ami a kisgyerek egész életére kihatással lehet.

    Dánia hagyományaihoz híven idén sem küld egy gyenge filmet az Oscarra. A bűnös egyetlen helyszínen szinte végig egy szereplőt mutatva bravúrosan éri el egy lebilincselő és fordulatos történet segítségével, hogy nyolcvanöt percen keresztül a képernyőre szegezett tekintettel izguljunk, majd legalább annyi kavargó gondolattal a fejünkben álljunk fel mi is a székünkből, mint Asger a telefon mellől.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Ők az MTV EMA nyertesei

    Bulvár
    nov. 6., kedd

    Televízió

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    A Lost sztárja a Walking Dead spin-offban

    Televízió
    dec. 3., vasárnap

    Elhunyt a Trónok harca színésze

    Televízió
    okt. 16., hétfő

    Ajánló

    Íme a VOLT aftermovie

    Ők az MTV EMA nyertesei

    Íme a Való Világ 9. Villája